Google Translate

You can translate this site to other languages using Google Translate. Follow the link ‘Google Translate’ to proceed.

Logotyp för Haparanda kommun, länk till startsida

Google Translate

You can translate this site to other languages using Google Translate. Follow the link ‘Google Translate’ to proceed.

Vad söker du efter?

Missbruk och beroende

blomma och himmel

Om du upplever att du har problem med missbruk och beroende kan du få hjälp av kommunen. Du kan också få stöd om det gäller någon i din närhet.

Du som har alkohol- eller drogberoende eller är anhörig till någon med missbruks- och beroendeproblematik kan vända dig till oss för att få hjälp, stöd och behandling för att komma ur missbruket.

Innan vi beslutar om stödinsatser till personer med missbruksproblem så inleder vi alltid en utredning. All stöd och hjälp baseras på respekt för den enskilde.

Så går en utredning till

Den större delen av arbetet med utredningen består av samtal mellan dig och någon av våra socialsekreterare. Du har möjlighet att lämna förslag på personer som kan tillföra utredningen viktiga uppgifter. Vi kan till exempel ta kontakt med anhöriga och andra myndigheter.

Inga kontakter tas utan ditt samtycke. Alla samtal dokumenteras i din journal som du har rätt att ta del av. Du har även rätt att läsa igenom den färdiga utredningen. De uppgifter du lämnar kommer att databehandlas inom Haparanda stad.

Våra socialsekreterare arbetar under sträng sekretess. Det är bara du, din socialsekreterare och beslutsfattaren som får ta del av din utredning.

Sekretess

Alla känsliga uppgifter som lämnas till kommunen skyddas av bestämmelser i sekretesslagen. Du har rätt att ta del av dina journaluppgifter.

Stöd till anhöriga

Påverkas du av att någon i din närhet (till exempel en vän eller familjemedlem) har alkohol- eller drogproblem? Då kan du ta del av Haparanda stads anhörigarbete.

Att göra en anmälan

Har du frågor om missbruk och beroende? Är du orolig för en bekant, kollega eller familjemedlem? Kontakta kommunen om du har frågor eller vill göra en anmälan om missbruk. Anmälan kan göras skriftligt eller muntligt. Kommunen har en skyldighet att följa upp alla anmälningar.

Lagstiftning

Vård och behandlingsinsatser ska så långt som möjligt vara frivillig, med stöd av Socialtjänstlagen Länk till annan webbplats. (SoL). I särskilt allvarliga fall har samhället skyldighet att ingripa för att en person ska få vård med stöd av Lagen om vård av missbrukare i vissa fall. Länk till annan webbplats. (LVM).

Överklaga ett beslut

Om du inte är nöjd med de beslut som fattats, kan du överklaga inom tre veckor från det datum då du fick beslutet. Hur det går till står i beslutet.

Du har rätt att få hjälp och information från socialförvaltningen i samband med överklagandet.

Här hittar du information om hur du gör när du vill överklaga ett kommunalt beslut.

Beslut du vill överklaga som rör dig själv

Om du inte är nöjd med ett beslut som rör dig personligen, till exempel beslut om ekonomiskt bistånd eller beslut om bygglov, kan du i regel överklaga det.

Om beslutet går att överklaga kommer du tillsammans med ditt beslut att få information om hur du går tillväga vid en överklagan.

I korthet gör du så här när du vill överklaga:

  • Du måste överklaga inom tre veckor, räknat från när du fått ta del av beslutet.
  • Du skickar din överklagan till den myndighet som har fattat det beslut som du vill överklaga.
  • Ställ dock ditt överklagande till den instans som beslutet kan överklagas hos, det står i den bifogade informationen som du får med beslutet. I överklagan, som ska vara skriftlig, bör du ange att det är en överklagan.
  • Du måste beskriva varför du tycker att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha.

När din överklagan kommer in prövar myndigheten om det finns skäl att ändra sitt beslut. Om myndigheten inte finner skäl att ändra sitt beslut så som du önskar, kommer den att lämna över ärendet till den instans som ska hantera ditt överklagande. Det kan till exempel handla om förvaltningsrätten, länsstyrelsen eller andra. De instanserna kan upphäva beslutet och komma fram till ett nytt. De kan också avslå din överklagan eller sända ärendet tillbaka till myndigheten för ett nytt beslut.

Sedan den 1 juli 2018 gäller att även om myndigheten ändrar beslutet så som myndigheten tror att du vill, så måste myndigheten sända din överklagan och sitt nya beslut vidare till överklagandeinstansen. Detta för att överklagandeinstansen ska kontrollera att myndigheten har tolkat din överklagan korrekt.

Överklaga ett allmänt kommunalt beslut

I kommunen fattas en mängd allmänna beslut som inte rör en enskild person, till exempel beslut om nedläggning av en förskola eller kommunfullmäktiges beslut om lokala taxor och avgifter. Om du är missnöjd med ett sådant beslut eller om du anser att kommunen har beslutat om något den inte har rätt att beslut om, kan du begära en så kallad laglighetsprövning. För att begära laglighetsprövning måste du vara folkbokförd i Haparanda, äga en fastighet i Haparanda eller betala kommunalskatt där.

Din överklagan ska vara skriftlig. Du måste i överklagan tala om vilket beslut det handlar om och vad du tycker är fel med beslutet och varför. Begäran om laglighetsprövning ska du inte lämna in till Haparanda stad – utan till Förvaltningsrätten i Luleå.

Adressen för att överklaga hos Förvaltningsrätten är:

Förvaltningsrätten i Luleå
Box 849
971 26 Luleå

En laglighetsprövning måste – för att domstolen ska kunna pröva den – göras inom tre veckor från det datum då beslutet har publicerats på kommunens anslagstavla. Anslagstavlan finns digitalt på haparanda.se Länk till annan webbplats..

Vid en laglighetsprövning kan Förvaltningsrätten bara avgöra om beslutet är lagligt eller inte. Domstolen prövar inte lämpligheten av beslutet. Vidare kan domstolen inte fatta ett nytt beslut i frågan – bara bestämma om beslutet ska gälla eller upphävas.

Förvaltningsrätten kan upphäva det kommunala beslutet om:

  • beslutet inte har fattats på ett korrekt sätt
  • beslutet gäller något som inte är en kommunal angelägenhet.
  • de som har fattat beslutet har överskridit sina befogenheter.
  • beslutet strider mot lag eller annan författning.

Mer information

Överklaga kommunens beslut | Länsstyrelsen Norrbotten (lansstyrelsen.se) Länk till annan webbplats.

Kontakt

Besöksadress: Torget 9, Haparanda
Telefonnummer: 0922-260 00
E-post: kommunen@haparanda.se

Taggar:

Omsorg och stöd