Google Translate

You can translate this site to other languages using Google Translate. Follow the link ‘Google Translate’ to proceed.

Logotyp för Haparanda kommun, länk till startsida

Google Translate

You can translate this site to other languages using Google Translate. Follow the link ‘Google Translate’ to proceed.

Vad söker du efter?

Kommunens säkerhetsarbete

stadshuset

Kommunen arbetar aktivt och förebyggande med säkerhet för att skapa en trygg och säker miljö för kommuninvånare, anställda och andra som berörs av kommunens verksamheter.

För att vår service ska ha hög kvalitet krävs tillräckligt säkra verksamheter. Vi ska arbeta aktivt med riskhantering på alla nivåer inom alla verksamheter för att:

  • ha trygga verksamheter, vara en trygg arbetsplats och en trygg och säker kommun för alla som är i kommunen
  • ha kontroll över verksamheters riskbild för att sätta in resurseffektiva åtgärder på rätt ställe i rätt tid för en god riskekonomi
  • säkerställa väl fungerande verksamheter med så få störningar och skador som möjligt, vilket påverkar kvaliteten och förutsättningarna för att kunna nå verksamhetsmål
  • värna demokratiska värden.

En kris är en oväntad händelse som drabbar många människor och stora delar av samhället. Kommunen har en krisberedskap för sådana situationer. Du kan också förbereda dig själv för en kris.

I vår vardag förutsätter vi att saker som vatten, el och transporter fungerar. Men ibland händer det saker som stör eller slår ut dessa samhällsfunktioner. Haparanda arbetar med att ha beredskap för det, vare sig det är olyckor, oväder eller något annat.

Du har stora möjligheter att förbereda dig på det oväntade. På krisinformation.seLänk till annan webbplats. Länk till annan webbplats. hittar du aktuell krisinformation. Om du vill ha information om allvarliga olyckor, bränder, naturkatastrofer eller sjukdomsutbrott ringer du 113 13.

Läs mer om Hemberedskap och hur du förbereder du dig för en kris Hemberedskap - Krisinformation.se Länk till annan webbplats.

MSB:s broschyrer

Vad kan orsaka en krissituation?

  • Översvämningar och eldsvådor som kan leda till omfattande störningar i vardagen.
  • Stormar som slår ut elnätet. Då finns det varken el eller vatten. Vattenrör och elkablar kan också brista.
  • Tekniska kriser och störningar som leder till att betalkort slutar fungera eller att webbsidor ligger nere.
  • Strejker eller störningar som leder till problem med transporter och logistik. Det kan i sin tur också leda till brist på olika varor, matprodukter och bränsle.
  • Att du blir sjuk, i till exempel corona, eller skadar dig allvarligt och måste vara hemma en längre tid.
  • Stora världshändelser såsom pandemier eller krig, som indirekt eller direkt påverkar ens vardag på många sätt. Det här kan bland annat leda till brist på många saker eller att saker blir mycket dyrare.

På den här sidan har vi samlat information från svenska myndigheter och relevanta aktörer. Här finns även tips om vad man kan göra för att hantera oro.

Webbplatsen krisinformation.se har samlat länkar och information om vad vi vet just nu och hur du kan hantera din oro.

Säkerhetsläget - Krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Säkerhetsläget i närområdet - Försvarsmakten (forsvarsmakten.se Länk till annan webbplats.

Så agerar Haparanda stad

Haparanda stads grundläggande ansvar är att bedriva våra samhällsviktiga verksamheter oavsett vilken yttre påverkan som finns. Kommunen arbetar långsiktigt med krisberedskap och totalförsvarsplanering och deltar i regionala och nationella samverkansforum. Vi följer noggrant utvecklingen i vår omvärld och vidtar åtgärder utifrån det aktuella läget.

Så agerar Länsstyrelsen

Länsstyrelsen har bildat en särskild organisation för att hantera frågor som är kopplade till kriget i Ukraina och de konsekvenser det kan få för Norrbotten.

Länsstyrelsen i Norrbottens arbete med anledning av omvärldsläget Länk till annan webbplats.

Länsstyrelsen är geografiskt områdesansvarig på den regionala nivån och har därför en sammanhållande och stödjande roll inom krisberedskap och civilt försvar i länet. Läs mer om Länsstyrelsens roll:

Krisberedskap, Länsstyrelsen.se Länk till annan webbplats.

Civilt försvar, Länsstyrelsen.se Länk till annan webbplats.

Migration och flyktingmottagning

Migrationsverket har samlat information om situationen i Ukraina och vad som gäller för personer som söker sig till Sverige med anledning av konflikten.

Information med anledning av situationen i Ukraina på Migrationsverkets webbplats Länk till annan webbplats.

Har du frågor kring migration och flyktingmottagning och behöver komma i kontakt med kommunen? Kontakta mottagnings- och arbetsmarknadssamordnare Heidi Tolvanen.

Telefon: 0922-260 00
E-post: heidi.tolvanen@haparanda.se

Företagens beredskap vid kris

Eftersom det finns möjliga konsekvenser av det säkerhetspolitiska läget är det bra för myndigheter, företag och andra organisationer att ha en plan B för sin verksamhet, säkerställa sin cyberhygien och se över säkerhetsskyddet.

Rysslands anfallskrig mot Ukraina (svensktnaringsliv.se) Länk till annan webbplats.

Var källkritisk och sprid inte rykten vidare

Vid kriser och allvarliga händelser är det extra viktigt att vara källkritisk. Sök information från olika källor för att få en bild av läget och sprid inte vidare obekräftade rykten.

Krisinformation.se - Hur du kan tänka källkritiskt Länk till annan webbplats.

Krisinformation.se - Om sociala medier i kriser Länk till annan webbplats.

Så pratar du med barn om oro

Det kan vara svårt att prata med barn och unga om det som händer just nu. Försvarsmakten har tillsammans med Bris tagit fram råd för hur du som förälder eller skolpersonal kan prata med barn om deras oro.

Att prata med barn om oro för omvärldsläget, Försvarsmaktens webbplats Länk till annan webbplats.

Vill du hjälpa till?

Flera frivilligorganisationer tar emot gåvor och pengar för stöd till de drabbade i Ukraina och samordnar olika hjälpinsatser. Röda Korset har samlat information om hur du kan hjälpa och bidra på olika sätt, till exempel genom gåvor eller genom olika typer av engagemang.

Hur kan jag hjälpa drabbade i Ukraina?, Röda Korsets webbplats Länk till annan webbplats.

I osäkra lägen är det extra viktigt att vara uppmärksam på eventuell desinformation och påverkanskampanjer. Vi har alla ett ansvar för att vara källkritiska och tänka efter ett varv extra innan vi sprider information vidare.

Informationspåverkan från främmande makt genomförs för att påverka målgruppers uppfattningar, beteenden och beslutsfattande till den främmande maktens fördel. Vilseledning, desinformation och propaganda i informationsmiljön är exempel på informationspåverkan, och vanliga begrepp är fake news (fejknyheter) och trollfabriker. Det är ett hot främst mot grundläggande värden som demokrati, rättssäkerhet och mänskliga fri- och rättigheter.

Du har själv ett ansvar för att inte sprida obekräftad information vidare, dels för att inte själv bli lurad och för att inte lura andra. Det finns aktörer som jobbar aktivt för att lura dig eller andra på pengar, eller som vill driva en ideologisk agenda. Därför måste du tänka till innan du trycker på delaknappen. Många litar på sina vänner. Om du delar eller gillar någonting som inte är sant på sociala medier sprider du inte bara osanningen vidare, du har dessutom gett den tyngd och trovärdighet hos dina vänner i kraft av att du är du.

Genom att vara uppmärksam och tänka efter slipper du inte bara bli lurad personligen, du gör också hela vårt samhälle en stort tjänst.

Läs mer om desinformation på Källkritik | Internetkunskap Länk till annan webbplats.

Jämför information från flera källor

Titta på det du läser och fråga dig själv varifrån informationen kommer. Jämför informationen från flera källor och kolla särskilt upp vad trovärdiga källor säger om saken. Det gäller att på ett klokt sätt kombinera vad som är vetenskapligt bevisat med granskade nyheter. Genom att börja där kan du sedan lättare förhålla dig till det som är vridet.

Var källkritisk

De krafter som vill motverka ett öppet och fritt samhälle kan försöka göra det genom till exempel lögner och propaganda. Det kan handla om att förstärka konfliktytor som finns i samhället eller på andra sätt bryta ned samhällets funktionalitet. Att vara källkritisk är ett sätt att värna demokratin, och säkerställa ett öppet samhälle med åsiktsfrihet och fria medier.

  • Vem ligger bakom informationen? Kan du hitta den ursprungliga källan?
  • Varför finns informationen? Fundera på hur budskapet vill förändra ditt tänkande och agerande.
  • Vem tjänar på att du sprider informationen?
  • Hur gammal är informationen? Är den fortfarande relevant?
  • Hur fick du tag på informationen? Kommer den från en källa som är pålitlig och som tidigare har levererat bekräftad information?
  • Kontrollera om du kan hitta informationen i andra källor. Information från endast en källa måste behandlas med stor försiktighet.
  • Verkar informationen vara ”för bra för att vara sann” så är den oftast det.

Läs mer om källkritik på Källkritik - Krisinformation.se Länk till annan webbplats.

Taggar:

Kommun och politik