Haparandas förstagångsväljare i fokus inför valet

Mediahuset Fanzingo kommer i en samproduktion med Sveriges Television att följa ungdomar i Haparanda och Malmö inför årets val. Målet är att öka valdeltagandet bland förstagångsväljare.

Foto: Mediahuset Fanzingo

Om mindre än fem månader är det riksdagsval i Sverige. Då kommer många unga väljare att besöka en vallokal för första gången. Men många ungdomar väljer också att inte utnyttja sin rösträtt trots att de fyllt 18. Det vill Haparanda stad och Mediahuset Fanzingo ändra på genom projektet ”Sveriges Röster”.

Idén med projektet är att anordna medialabb, starta nätverk samt lyfta historier och berättelser från unga på den webbaserade plattformen www.sverigesroster.selänk till annan webbplats.

Program i SVT Play

Fanzingo kommer också att göra en produktion i samarbete med Sveriges Television. Det handlar om fyra avsnitt som kommer att publiceras på SVT Play veckorna innan valet. I programmet får vi följa tre ungdomsprofiler, bland annat Heidi Heiduskaja Lie från Haparanda och Dusan Marinkovic från Malmö. Satsningen inkluderar en livesändning från de båda städerna under valvakan den 9 september. Tanken är dels att nyansera bilden av platser, grupper och individer, men också att ge fler och nya perspektiv.

Sommarjobb som ”demokratiambassadörer”

Projektet ”Sveriges Röster” ingår i den satsning som Haparanda stad gör för att involvera ungdomar i politiken. I sommar kommer ett tjugotal gymnasieungdomar i Haparanda att jobba som ”demokratiambassadörer”. De kommer bland annat att anordna föreläsningar och debatter. Ambitionen är dels att öka ungas delaktighet i samhällsfrågor, dels att skapa kontaktytor med lokala politiker.

Haparanda har haft lägst valdeltagande i landet de senaste fyra valen. Huvudmålet med ovanstående insatser är att öka valdeltagandet bland förstagångsväljare, och därmed vända trenden i Haparanda.